لزوم تحول در بختیاری Necessary changes in the Bakhtiari
مدل تحول در بختیاری
در زمانی دنیا با انفجار اظلاعات روبروست و پدیده های زیادی فرهنگ و تاریخ و هویت بختیاری را دشتخوش تغییرات قرار می دهد و نوع و مدل دفاع از بختیاری چگونه باید باشد ؟ و ما چه می خواهیم و بدنبال چه چیز های باید بگردیم و از دل تاریخ و فرهنگ مان استخراج کنیم و برای یک گفتگوی که متاثز از منطق درست می باشد در مقابل پدیده های و مشکلاتی که جامعه با ان درگیر است ارائه دهیم
باید چکار کنیم که امروز و فردا خود و فرزندانمان از بختیاری بودن احساس غرور کنند و یا به تعبیری دیگر از هویت خودمان فرار نکنیم این سوالی است که بعضا" ذهن ها را درگیر نموده است شاخصه های یک قوم و یا ایل ؛ اصیل این است که اولا" دارای سرزمین مشخص باشند و فرهنگی که زائیده همان سرزمین ؛ ما که همه این موارد را داریم همچنین دارای فرهنگ و آداب و مشخصه های مختص به هویت بختیاری که اساسا" هم شناخته شده هستند و چه بسا این موضوع را ثابت می کند هر چه در فرهنگ بختیاری خلاصه شده است متعلق به خودش بوده است و چیزی دیگری از فرهنگ های دیگر عاریه و یا قرض و یا تصاحب ننموده است و هر چه از دل خاک هم سر بیرون می اورد راز های دیگری از این سرزمین کشف می گردد و خوشبختانه هر چه بوده و هرچه هست قابل افتخار و قابل دفاع اما فکر می کنم که دوستان و قلم بدست های ما صرفا" اقدام به بیان تاریخی شفاهی نموده که همین موضوع است که امروزه نیاز مند تحول است و دوستان و همتباران قلم بدست ما تماشاچی هستند نه بازیگر و ما نتوانستیم مدلی را ارائه دهیم که همه چیز را در بر داشته باشد مثلا" دقت کنید چرا بعضی ها بدنبال این هستند در تاریخ استان فرهنگ و تاریخ بختیاری را مخدوش کنند و حتی در پایگاه میراث فرهنگی یک هویت غریب دیگر را بجای بختیاری در معرض عموم و جهانگردان نمایش بدهند و حتی بخشی از این سرزمین که چهار محال نام دارد و حتی اگر قائل به تفکیک باشیم ارتباطی به مرکز استان ندارد بنام یک هویت دیگر معرفی کنند و این هویت جدید التاسیس هم مشخصه های قومی وفامیلی ندارد و چرا در گذشته همین مردمی که علاقه به بختیاری بودن ندارند برای دفاع از بختیاری هزینه دادند و چراء باید امروزه نظارگر دوئیت و نفاق و تفکیک بشویم البیته مراد اینجانب بیشتر فرهنگ بختیاری است که تحولی را احساس نکرده و با ورود تکنولوژی اطلاعات همسو با پیشرفت ها تغییری بنیادین در خود بوجود نیاورده است و هویت که بهترین سند دفاع از خود و خویشتن است بعنوان یک اصل قابل اعتماد مورد پذیرش است و به انسان اعتبار می دهد بطوریکه هویت شناسنامه قومی و سند شناخت محسوب می گردد .
مثلا" وقتی شما با یک کرد و یا بلوچ و یا آذری روبرو می شوید و بیان می دارد که متعلق به فلان طایفه با کمی تامل قابل شناسائی و همچنین طرفتان مشخص می شود و در تصمیم گیری کمک می کند و شاخصه کرد ی بودن غیرت و مردانگی و.. و و یا اذری بودن مهمان نوازی .... و خیلی جالب است که یک شخص که اصلا" شما را ندیده است با جند ادرس ریشه های فامیلی شما و ایشان را شناسائی و بهتر از همه اسناد رسمی قابل اعتماد و همین مقوله است که تضرر ایل بختیاری و اقوام ایرانی بعنوان بالاترین هزینه ها برای کشور است و هر چه ما فرهنگ های بومی را و شاخصه های قومی را از بین ببریم در واقع تار و پود کشور را به نابودی سپرده ایم و حتی اگر ما هم دفاع نکنیم خودمان چه از نظر خرد و کلان هم دچار آسیب دیده گی خواهیم شده و بهتر است که از مسئولین به هر نحو بخواهیم که بروی این موارد کار کنند.
جند روز پیش از خیابانهای شهر جونقان می گذشتم جوانی 18 ساله بنام افای کرمی در گوشی موبایل خود یک قطعه از آهنگ گاگریو و یا عزاداری با یک سبک خیلی دلنشین و غم انگیز در فوت یک پیرمرد عشایری را گذاشته بود و گوش می داد از طرفی گویش ایشان ترکی بوده و بختیاری را هم مردم شهر جونقان متوجه می شوند البیته که ریشه های انها بیش از هشتاد درصد بختیاری هستند و یا به هر نحوی امروزه ترکی صحبت می کنند ناشی از روابط بختیاری ها با قشقائی ها بوده و این دو فرهنگ با هم در جونقان عجین شده و بختیاری های زیادی در این شهر ترکی صحبت می کنند و مردمی خیلی با غیرت هستند و با صداقت برایم خیلی جالب وبد که این جوان چه علاقه ای به این نوع اهنگ دارد و از ایشان خواستم که این قطعه را برایم بلوتوث کند و بعد از گوش دادن قطرات اشک از چشمانم جاری می شد و ایشان گفت شما چرا گریه می کنی و شاید عزیزی را از دست دادی گفتم نه ولی فکر می کنم با این گذشته زندگی کرده ام و تو چرا در حالیکه ریشه شما بختیاری نیست خیلی جالب بود که بعدها فهمیدم مادر بزرگ ایشان بختیاری و اسیوند بوده و گوئی این نوع فرهنگ با خون ایشان جاری و ساری است و این قطعات در دنیای ماست و بیش از این دنیای پدرانمان و بعد از ان فرزندانمان ... هدف از بیان این مورد این است که بختیاری و فرهنگ بختیاری تنها بیان تاریخ نیست بلکه معاشرت و روابط عواطی انسانهای که بر این قسمت از کره خاکی زندگی کرده و با عواطف انسانی و مقوله های زیبای علاقه خوئی و دوست داشتن همدگیر پیوند خورده و اتفاق افتاده بدست فراموشی سپرده شده است امروزه چند قلم بدست جاعل که هیچ بوئی و شناختی از بختیاری ندارند خیلی راحت بخاطر اینکه موقعیتی کسب کنند با چند اراجیف مسخره همه ریشه و فرهنگ و خوبیهای و صدق و دوستی بختیاری ها را لگد می زنند و اینجاست که ما نیاز مند یک مدل تحول در بختیاری هستیم و قلم بدست های ما باید بازیگر شوند
و انهای که بازی کردند درست بازی نکرده و می بینید که چه راحت حذف شدند البته اقای رضائی در این دوره خوب عمل کرد و انتظارار می رفت که هزینه های بختیاری را برای نظام پوشش می داد .
و اهل قلم ما باید در همه امورات راجع به سیاست و فرهنگ و دخالت کنند و در سرنوشت خودشان وارد شده و نتیجه گیری کنند مدل تحول در سیاست ؛ مدل تحول در تولید فرهنگ اعم از لباس گرفته تا تغییر پوشش جدید با حفظ نماد های بختیاری و دفاع از تاریخ و کشف مواردی که تاریخ و فرهنگ بختیاری را مخدوش می کنند خیلی جالب است که سرزمین بختیاری که مهد سادات است و و لایتی نتوانسته خودش را انطوری که سزاوار است در سطح کلان جا بیاندازد اما چند شاه دوست که هنوز اثار کلاه قزاقی بر سر پدرانشان هست با تغییر استراتژی ولایتی شده و مانع از رشد فرزندان صدیق بختیاری در ادارات می شوند چرا ؟ چون ما استراتژی را تعریف نکرده ایم و دفاع هم نکردیم در حوزه رابطه ما با ولایت چقدر کار کردیم و قلم بدست های ما وارد این مقوله ها نشدند و مثال جالب ان سریال مشروطیت هست که آب پاکی را روی دست همه ما ریخت و نماد بختیاری ها در مشروظیت سردار اسعد هم دیدید که چه اتفاقی افتاد و یک اذری زبان همه تلاش ها و مجاهدت بختیاری ها را در طول مشروطه را به سخره گرفت و چه راحت گذشت و ایا یک کارگردان از بختیاری جرائت دارد همچنین مواردی را علیه آذری ها بسازد قطعا" خیر چون اهل قلم اذری ها خود بازیگر هستند و دفاع می کنند و مدل دفاع انها هم چنین است و دیدید با روزنامه ایران چکار کردند و همین روزنامه ایران ما را مغول معرفی کرد و بعد چه اتفاقی افتاد .؟
البته من اعتقادی به چنین رفتاری ها ندارم و بسیار مردم بزرگ اذری زبان را ستایش می کنم ما خودمان را می گویم که چه بی احساس و بی رمق در مقابل تهدید های چند نویسنده کاذب و ا مانده ایم و از مسئولین دولتی هم به راحتی گذشتیم و خدمات بختیاری ها را در همه ادوار گذشته تا جنگ تحملی را مطالبه نکردیم
سوالهای که باید پاسخ دهیم
و حال مدل جدید ما در راستای تحول در بختیاری چیست
نیاز های پاسخ گوئی به تاریخ بختیاری
نقد نظرات راجع به بختیاری
توسعه در بختیاری برای کسب ثروت
توسعه فرهنگی
توسعه سیاسی کدا م جناح و کدامک شخص با حفظ محوریت اصل یعنی ولایت
توسعه اجتماعی و تحول در .... پوشاک
توسعه شعر و ....
مدل راجرز
ایجاد آگاهی – علاقمند کردن – ارزیابی – امتحان – تطبیق
مدل لوین
حالت قدیمی – احساس نیاز – تغییر دادن – حصول اطمینان – حالت جدید
مدل لیپیت
تشخیص مشکل - ارزیابی انگیزه و ظرفیت موجود – ارزیابی انگیزه مسئولان – تعیین اهداف – تعیین نقش مناسب – نظارت – پایان دادن
این متن نظرات شما را می طلبد کمک کنیم یک مدل راجع به توسعه همه جانبه قوم بختیاری برداریم و بجای بیان تاریخ که مکتوب هست از هزینه های که گذشتگان داده اند در ساختن فردای بهتر وارد مقوله توسعه در بختیاری شویم ..... ادامه دارد
کلمات کلیدی :
» نظر