سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طهمورث فتاحی

عکس اول سمت راست طهمورث فتاحی

هفته نامه امین بختیاری در شهرکرد   شروع بکار نمود صاحب امتیار این هفته نامه اقای مهندس طهمورث فتاحی که خود از صاحبنظران و نویسندگان شهیر در استان می باشد  مقلات ادبی و تاریخی و مذهبی زیادی از این اندیشمند بچاپ رسیده ایشان دارای مدرک  تحصیلی در رشته فوق لیسانی مدیریت اجرایی بوده و مسئولیت های اجرائی زیادی در استان داشته است اما متاسفانه ایشان که اندوخته های علمی زیادی دارد از طرف احزاب سیاسی مدتی است که به حاشیه رفته است   و فرصت خدمت از ایشان گرفته شده . نامبرده که در حوزه عشایر استان شناخت وافری دارد و بسیار هم محبوب می باشد شخصیت متعادل و روحیه اجرایی دارد   امیدواریم  هفته نامه امین بختیاری حق دین را در خصوص اطلاع رسانی در استان ادا نماید

 بختیاری ها یا بازماندگان عیلام باستان

 از اقای طهمورث فتاحی شهماروند انتظار می رود در جهت روشن شدن حقوقات عشایر و چگونگی مطالبات انها و چشم انداز  و برنامه پنجم توسعه عشایر در استان اطلاع رسانی کند .

حاشیه نشینان رودخانه پسی تگریس یا پس از دجله ، کارون را عیلامیها می گویند

هیأت نظارت بر مطبوعات در نخستین جلسه سال (همت مضاعف- کار مضاعف)‌ هیأت نظارت بر مطبوعات با انتشار 2 دو هفته نامه،‌2 ماهنامه،1 دو ماهنامه، 16 فصلنامه و 3 دو فصلنامه موافقت کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، ‌محمد علی رامین دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات ضمن اعلام این خبر افزود:

در این جلسه با انتشار دو هفته‌نامه «عصر یاس» به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی «سید محمدرضا هاشمی»، دو هفته‌نامه «امین بختیاری» به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی «طهمورث فتاحی الکوهی»،

 ماهنامه «BMCI Studies Psychology» به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی «رضا رستمی»، ماهنامه «خانه خوبان» به صاحب امتیازی «مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)» و مدیر مسئولی «محمد دولتخواه»، دو ماهنامه «اقتصاد پنهان» به صاحب امتیازی «ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز» و مدیر مسئولی «مسعود فرهانیان مقدم» ،فصلنامه «مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات امن» به صاحب امتیازی «دانشگاه امام حسین(ع)» و مدیر مسئولی «احمدرضا امین»،‌فصلنامه «زیست فن‌آوری میکروبی» به صاحب امتیازی «دانشگاه آزاد اسلامی - واحد شهر قدس»‌و مدیر مسئولی «محمد حسین شاه حسینی»، فصلنامه «مجله مطالعات زبانی - بلاغی فارسی» به صاحب امتیازی «دانشگاه سمنان» و مدیر مسئولی «قدرت الله خیاطیان»، فصلنامه «Hematology Oncology Iranian Journal of Pediatric» به صاحب امتیازی «دانشگاه علوم پزشکی یزد» و مدیر مسئولی «اعظم‌ السادات هاشمی»، فصلنامه «Journal of Advances in Computer Research (JACR) » به صاحب امتیازی «دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری» و مدیر مسئولی «همایون موتمنی» ، فصلنامه «SHapur Journal of Micribiology Joundi» به صاحب امتیازی «دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز» و مدیر مسئولی «علی زارعی محمود آبادی» ، فصلنامه «معرفت فرهنگی اجتماعی» به صاحب امتیازی «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» و مدیر مسئولی «حمید پارسانیا»، فصلنامه «پژوهش در فناوری برق» به صاحب امتیازی «دانشگاهی آزاد اسلامی واحد نجف آباد » و مدیر مسئولی «غضنفر شاهقلیان» ، فصلنامه «تاریخ فلسفه» به صاحب امتیازی «موسسه انجمن ایرانی تاریخ فلسفه» و مدیر مسئولی «محمد حسنی خامنه»، فصلنامه «علوم و فنون کشت‌های گلخانه‌ای» به صاحب امتیازی «دانشگاه صنعتی اصفهان» و مدیر مسئولی «محمد علی حاج عباسی جورتانی» ، فصلنامه «مطالعات فرهنگی دفاعی زنان و خانواده» به صاحب امتیازی «موسسه فرهنگی میراث نبوت» و مدیر مسئولی «محمد حسن شفیعی» ، فصلنامه «دانش حسابداری» به صاحب امتیازی «دانشگاه شهید چمران اهواز» و مدیر مسئولی «ولی خدادادی»، فصلنامه «پژوهشهای نوین اقتصاد کشاورزی» به صاحب امتیازی «دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت» و مدیر مسئولی «بهارء الدین نجفی» ، فصلنامه «گیاه و زیست بوم» به صاحب امتیازی «دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری» و مدیر مسئولی «علی اکبر تجلی»، فصلنامه «پژوهشهای دانش زمین» به صاحب امتیازی «دانشگاه شهید بهشتی» و مدیر مسئولی «حسن لشگری» دو فصلنامه «of Mathematical Sciences Yazd Journal» به صاحب امتیازی «دانشگاه یزد» و مدیر مسئولی «سید محمد صادق مدرس مصدق» دو فصلنامه «Journal Of injury and Violence Research» به صاحب امتیازی «دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه» و مدیر مسئولی «بابک ایزدی» دو فصلنامه «پیک اقتصادی» به صاحب امتیازی «دانشگاه پیام نور » و مدیر مسئولی «اصغر ابوالحسین هستیانی» موافقت شد.
وی همچنین افزود: دراین جلسه با تغییر صاحب امتیازی نشریه «Political Thought in Islam» به «دانشگاه امام صادق (ع)» و با تغییر مدیر مسئولی نشریات: «نیروی برتر» به «کیومرث حیدری پاقلعه» ، «روان‌شناسی کاربردی» به «حمیدرضا پوراعتماد»، «مهندسی کشاورزی» به «محمدرضا عیسی خانی» ،«نامه حکمت» به «رضا محمدزاده» ،«اردیبهشت» به «سعید رساپور»، «خودرو و خدمات شهری» به «اصغر نعمتی» ،«معلم ریاضی» به «انسیه شاهدانی» ،‌«دیموند» به «محمدباقر اثنی عشری» ،«نامه معماران» به «سعید سادات نیا» ،«پزشک خانواده» به «حسن محمدی» ،«نسیم قدس» به «محمد تقی تقی پور» ،«ایران خودرو» به «عبداله بابایی»، «مشاوره شغلی و سازمانی» به «محمد قهرمانی»،«مجله انجمن پزشکان کودکان ایران» به «منصور بهرامی» ،«مجله علمی شیلات ایران» به «عباسعلی مطلبی مغانجوقی» ،«خیال» به «حسن بلخاری قهی» ،«شایان» به «یهمن ایزدبین» ،«ستاره دانایی» به «ایرج یزدان بخش» موافقت شد.
همچنین در این جلسه گزارش نظارتی نشریات مطرح و از روزنامه‌های «ایران» و «خبر جنوب» به دلیل انتشار منظم در ایام تعطیلات نوروزی تقدیر آمد.

اما به روزنامه «همشهری» بدلیل انتشار مطلب خلاف واقع و پخش شایعات در شماره مورخ اسفند ماه آن روزنامه به استناد بند 11 ماده 6 قانون مطبوعات، تذکر داده شد.

همچنین به روزنامه «جمهوری اسلامی» بدلیل انتشار مطلب خلاف واقع و پخش شایعات در شماره مورخ 15 فروردین ماه جاری روزنامه، به استناد بند 11 ماده 6 قانون مطبوعات، تذکر داده شد.

گفتنی است به رونامه «خراسان» بدلیل انتشار مطلبی که مشتمل بر تحریف آموزه‌های دینی است و شائبه عدم مراعات شان آیت الهی از آن برداشت می‌شود، به استناد بند 7 ماده 6 قانون مطبوعات، تذکر جدی داده شد و مقرر گردید جهت پیگرد قانونی، موضوع به مراجع قضایی ارجاع شود.

منبع : سایت مردم سالاری

» نظر

پیشینه فامیل های روستای هارونی

شنبه 8 خرداد1389 ساعت: 16

توسط:فریبرز آقاخانی

لطفا" درمورد فامیل های هارونی هم بیشتر می خواهیم بدانیم چون شرحی از فامیل ها نوشته بودید با تشکر و اطلاع رسانی خوبتان

 وب سایت   پست الکترونیک

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 با تشکر از شما :  

 طایفه هارونی  روستای است واقع در منطقه لاران از محلات اربعه بختیاری نام هارونی  برای اولین بار در کتاب تاریخ گزیده آمده است و بنام طوایفی که اتابک هزار اسب و یا  اتابکان لربزگ  را حمایت نموده مشهور شده است طوایف بختیاری  از جمله طایفه ململی  هستند  که  ساکنین اولیه این روستا را تشکیل می دهند  و  در این منطقه دارای یورد های بوده  که امروزه احشام خود را تعلیف می نمایند

طوایف ساکن در هارونی :

آقاخانی ها :  اصالتا" چلگردی هستند

سرداری و باقری :  اصالتا" فرخشهری بوده و فامیل قبلی آنها صابری می باشد و صابری های فرخشهر اصالتا" اصفهانی هستند که در شرح مهاجرت این  فامیل به اختصار گفته شده است

رضائی از کاهکش  رضائی های کاهکش هم بختیاری هستند و در شرح رضائی های کاهکش از طوایف اسیونده بوده که با همین فامیل در کاهکش نیز مشهور هستند

رسولی - مرادی – احمدی :

این فامیل ها از منطقه میزدح بختیاری در فارسان مهاجرت نموده و اصالتا"  طایفه بهداروند هستند اما احمدی های فارسان از دشت زری  در کوهرنگ بوده و بابادی هستند اما  احمدی های هارونی قبلا" بنام فامیل یدالهی بوده که طایفه یدالهی بهداروند هستند و با فامیل احمدی های فارسان که گله هستند  تفاوت دارند

 شاهوردی و شاوردی :

این طایفه از منطقه شیراز مهاجرت نموده و هنر های زیادی در ساخت صتعت  داشته و به شغل نجاری مشغول هستند  و گروهی هم معتقد هستند که از منطقه شهرک امده باشند و شاهوردی ها شهرک هم از شیراز امده اند

قائد امینی و امینی :

اما این دو فامیل ساکن در روستای هارونی از منطقه شیراز مهاجرت نموده اند

 بعضی از این یاطفه ها کاهید هستند که بنام روستای کاهیدان در منلطقه هلوسعد بختیاری  مشهور هستند اما طوایفی در لاران هستند که کاهید نام دارند و اینها هلوسعدی از توابع شهرستان اردل  هستند

نوروزی :

 این فامیل از نجف آباد اصفهان امده اند

امانی :

امانی از روستای وردنچان  خارج از محلات  مهاجرت نموده

مظفری :

مظفری های هارونی از روستای وانان مهاجرت نموده و مظفری های وانان اصالتا" از طایفه شالو هستند  


» نظر

دکتر بختیاری رئیس سازمان بسیج اساتید کشور

دکتر بختیاری رئیس سازمان بسیج اساتید کشور 
  افتخاری برای  همتباران بختیاری است و ما به ایشان تبریک عرض می کنیم  ایشان  از طایفه بزر گ احمد خسروی  است






دکتر بختیاری

 

 منبع : وب سایت شخصی ایشان


» نظر

مدل تحول در بختیاری

 explosion phenomena Azlaat faces and a lot of culture, history and identity Bakhtiar Dshtkhvsh changes will be and the type and model how to defend Bakhtiari be? What do we want and how things should be followed by Look and from the heart of our history and culture and to derive for a conversation that Mtasz logic is correct against the phenomena and problems involved with the community has to offer that should be what to do today and tomorrow and the Bakhtiari children to be proud of, or in another sense, our identity should not escape the question that sometimes "affects the mind has indexes of a nation or tribe; original is that the first" with the land are defined as land and cultural Borne; us that all these cases we also have a culture and characteristics specific to that identity Bakhtiari essentially "also are known, and perhaps this will prove everything Bakhtiari Culture Summary has been its own and other cultures something else, or borrowed and borrowed and did not seize anything from the heart and head in the soil he would take out from this land of mystery is discovered, and fortunately everything was possible There can be proud of and defend, but I think that our friends and get the pen merely "acting oral history has to express the same topic that needs enjoy today is changing and our friends and get the pen Hmtbaran are not actors and our audience could not model offer that everything is on such "sure why some are looking at the history of the Bakhtiari Province, culture and history are distorted and cultural heritage site, even in a strange identity rather than other tourists and the public at risk Bakhtiari View give even a part of the land that is called Chahar and even if we consider separately Communication Center has named a province to introduce their identity and the identity of newly Vfamyly no ethnic characteristics in the past and why the people who are interested Bakhtiari Bakhtiari be no defense costs and they must now Chra’ Nzargr Dvyyt and hypocrisy and I wish more separation step Albyth Bakhtiari culture is not felt that the development and the entry of information technology in line with progress made fundamental changes in their identity has not The best document is a self-defense and self-reliable as a principle is acceptable and gives credit to the man"s identity so that the ethnic profile and understanding of the document will be considered. For example, "When you or a Kurdish or Azeri Baluchi facing you expression is not belonging to certain tribes with little hesitation and identifiable Trftan will be determined and decisions made will help and characteristics of being and humane and enthusiasm .. Or being Azeri and hospitality .... And very interesting that a person at all, "You is not seen with multi-root of your family and identify them better and reliable of all official documents and the Bakhtiari tribe categories that Tzrr and Iranian peoples as the highest costs for the country and what our cultures, indigenous and ethnic characteristics of the take between the warp and woof of the destruction deposit and we should not even if we defend ourselves using a micro and macro will also suffer from damaged and gay it is better that the authorities in any way that we want to leave these to work. multi-city streets the day before I passed a young 18 year old is Jvnqan Afay Karami called on their mobile phone to a piece of music or mourning Gagryv style with a very beautiful and sad in the controversial death of a tribal man had left them and listened to the other side, their Turkish dialect and the people of the city Bakhtiar Jvnqan Albyth notice that roots are more than eighty percent are Bakhtiari, or in any way today to speak Turkish due to relations with the Bakhtiari and Qashqai of these two cultures together and Bakhtiari Jvnqan stirred many in the Turkish city, speak with enthusiasm and people are very honest and very interesting for me that these young Vbd what interest This type of song and he wanted this piece to me Bluetooth and after listening tear drops from my eyes and he was now told you why are you crying dear and maybe not lost but I think I said this past have lived and why you while you root Bakhtiari is very interesting that I realized later Asyvnd Bakhtiari and her grandmother and if this type of blood culture with them now and Sari, and these parts of our world and the world than our fathers and then our children ... The purpose of this case, you express

 


» نظر

مدل تحول در بختیاری

مدل تحول در بختیاری

 در زمانی دنیا با انفجار اظلاعات روبروست  و پدیده های زیادی فرهنگ و تاریخ و هویت بختیاری را دشتخوش تغییرات قرار می دهد  و نوع و مدل دفاع از بختیاری چگونه باید  باشد ؟ و ما چه می خواهیم و بدنبال چه چیز های باید بگردیم و از دل تاریخ و فرهنگ مان استخراج کنیم  و برای یک گفتگوی که متاثز از منطق درست می باشد در مقابل پدیده های و مشکلاتی که جامعه با ان درگیر است ارائه دهیم  

 باید چکار کنیم که امروز و فردا خود و فرزندانمان از بختیاری بودن احساس  غرور کنند و یا به تعبیری دیگر از هویت خودمان فرار نکنیم این سوالی است که بعضا" ذهن ها را  درگیر نموده است شاخصه های یک قوم و یا ایل ؛  اصیل این است که اولا" دارای سرزمین مشخص باشند  و فرهنگی که زائیده  همان سرزمین  ؛  ما که همه این موارد را داریم  همچنین دارای فرهنگ و آداب و مشخصه های مختص به هویت بختیاری که اساسا" هم  شناخته شده هستند و چه بسا   این موضوع را ثابت می کند هر چه در فرهنگ بختیاری خلاصه شده است متعلق به خودش بوده است و چیزی دیگری از فرهنگ های دیگر عاریه و یا قرض و یا  تصاحب ننموده است و هر چه از دل خاک هم سر بیرون می اورد راز  های دیگری از این سرزمین  کشف می گردد و خوشبختانه هر چه بوده و هرچه هست قابل افتخار و قابل دفاع اما فکر می کنم که دوستان و قلم بدست های ما صرفا" اقدام به بیان تاریخی شفاهی نموده که همین موضوع است که امروزه  نیاز مند تحول است و دوستان و همتباران قلم بدست ما تماشاچی هستند نه بازیگر  و ما نتوانستیم مدلی را  ارائه دهیم که همه چیز را در بر داشته باشد مثلا" دقت کنید چرا بعضی ها بدنبال این هستند در تاریخ استان فرهنگ و تاریخ بختیاری را مخدوش کنند و حتی در پایگاه میراث فرهنگی یک هویت غریب دیگر را بجای بختیاری در معرض عموم و جهانگردان نمایش بدهند و حتی بخشی از این سرزمین که چهار محال نام دارد و حتی اگر قائل به تفکیک باشیم ارتباطی به مرکز استان ندارد بنام یک هویت دیگر معرفی کنند و این هویت جدید التاسیس هم مشخصه های قومی وفامیلی ندارد  و چرا در گذشته همین مردمی که علاقه به بختیاری بودن ندارند  برای دفاع از بختیاری هزینه دادند  و چراء باید امروزه نظارگر دوئیت و نفاق و تفکیک بشویم البیته مراد اینجانب بیشتر فرهنگ بختیاری است که  تحولی را احساس نکرده و با ورود تکنولوژی اطلاعات همسو با پیشرفت ها  تغییری بنیادین در خود بوجود نیاورده است و هویت که  بهترین سند دفاع از خود و خویشتن است  بعنوان یک  اصل قابل اعتماد مورد پذیرش است  و به انسان اعتبار می دهد بطوریکه هویت شناسنامه قومی و سند شناخت محسوب می گردد .

 مثلا" وقتی شما با یک کرد و یا بلوچ و یا آذری  روبرو می شوید و بیان می دارد که متعلق به فلان طایفه  با کمی تامل قابل شناسائی و همچنین طرفتان مشخص می شود و در تصمیم گیری کمک می کند و شاخصه کرد ی بودن غیرت و مردانگی و.. و  و یا اذری بودن  مهمان نوازی  ....  و خیلی جالب است که یک شخص  که اصلا" شما را ندیده است با جند ادرس ریشه های فامیلی شما و ایشان را   شناسائی و بهتر از همه اسناد رسمی قابل اعتماد  و همین مقوله است که تضرر  ایل بختیاری و اقوام ایرانی بعنوان بالاترین هزینه ها برای کشور است و هر چه ما فرهنگ های بومی را و شاخصه های قومی را از بین ببریم در واقع تار و پود کشور را به نابودی سپرده ایم و حتی اگر ما هم دفاع نکنیم خودمان چه از نظر خرد و کلان هم دچار آسیب دیده گی خواهیم شده  و بهتر است  که از مسئولین به هر نحو بخواهیم که  بروی این موارد کار کنند.

 جند روز پیش از خیابانهای شهر جونقان می گذشتم جوانی 18 ساله بنام افای کرمی  در گوشی موبایل خود یک قطعه از آهنگ گاگریو و یا عزاداری با یک سبک خیلی دلنشین و غم انگیز در فوت یک پیرمرد عشایری را گذاشته بود و گوش می داد از طرفی  گویش ایشان ترکی بوده و بختیاری را هم مردم شهر جونقان   متوجه می شوند البیته  که ریشه های انها بیش از هشتاد درصد بختیاری هستند و یا به هر نحوی امروزه ترکی صحبت می کنند  ناشی از روابط بختیاری ها با قشقائی ها بوده و این دو فرهنگ با هم در جونقان عجین شده و بختیاری های زیادی در این شهر ترکی صحبت می کنند  و مردمی خیلی با غیرت هستند و با صداقت   برایم خیلی جالب وبد  که این جوان چه علاقه ای به این نوع اهنگ دارد و از ایشان خواستم که این  قطعه را برایم بلوتوث کند و بعد از گوش دادن قطرات اشک از چشمانم جاری می شد  و ایشان گفت شما چرا گریه می کنی و شاید عزیزی را از دست دادی گفتم نه ولی فکر می کنم با این گذشته زندگی کرده ام و تو چرا در حالیکه ریشه شما بختیاری نیست  خیلی جالب بود که بعدها فهمیدم مادر بزرگ ایشان بختیاری و اسیوند بوده و گوئی این نوع فرهنگ با  خون ایشان جاری و ساری است و این  قطعات در دنیای ماست و بیش از این دنیای پدرانمان و بعد از ان فرزندانمان ...  هدف از بیان این مورد این است که بختیاری و فرهنگ بختیاری تنها بیان تاریخ نیست بلکه معاشرت و روابط عواطی انسانهای که بر این قسمت از کره خاکی زندگی کرده و با عواطف انسانی و مقوله های زیبای علاقه خوئی و دوست داشتن همدگیر پیوند خورده  و اتفاق افتاده   بدست فراموشی سپرده شده است امروزه چند قلم بدست جاعل که هیچ بوئی و شناختی از بختیاری ندارند خیلی راحت بخاطر اینکه موقعیتی کسب کنند با چند اراجیف مسخره همه  ریشه و فرهنگ و خوبیهای و صدق و دوستی بختیاری ها را لگد می زنند و اینجاست که ما نیاز مند یک مدل تحول در بختیاری هستیم و قلم بدست های ما باید بازیگر شوند

و انهای که بازی کردند درست بازی نکرده و می بینید که چه راحت حذف شدند  البته  اقای رضائی  در  این دوره خوب عمل کرد و انتظارار می رفت  که هزینه های بختیاری را برای نظام پوشش می داد .

و  اهل قلم ما باید  در همه امورات راجع به سیاست و فرهنگ و دخالت کنند و در سرنوشت خودشان وارد شده و نتیجه گیری کنند مدل تحول در سیاست ؛ مدل تحول در تولید فرهنگ  اعم از لباس گرفته تا تغییر پوشش جدید با  حفظ نماد های بختیاری و  دفاع از تاریخ و کشف مواردی که تاریخ و فرهنگ بختیاری را  مخدوش می کنند  خیلی جالب است که سرزمین بختیاری که مهد سادات است  و  و لایتی  نتوانسته خودش را انطوری که سزاوار است در سطح کلان جا بیاندازد   اما چند شاه دوست  که هنوز اثار کلاه قزاقی بر سر پدرانشان هست با تغییر استراتژی ولایتی شده و مانع از رشد فرزندان صدیق بختیاری در ادارات می شوند  چرا ؟  چون ما استراتژی را تعریف نکرده ایم  و دفاع هم نکردیم در حوزه رابطه ما با ولایت چقدر کار کردیم و قلم بدست های ما وارد این مقوله ها نشدند و مثال جالب ان سریال مشروطیت هست که آب پاکی را روی دست همه ما ریخت و نماد بختیاری ها در مشروظیت  سردار اسعد  هم  دیدید که چه اتفاقی افتاد و یک اذری زبان  همه تلاش ها و مجاهدت بختیاری ها را در طول مشروطه را  به سخره گرفت و چه راحت گذشت و ایا یک کارگردان  از بختیاری جرائت دارد  همچنین مواردی را علیه آذری ها  بسازد  قطعا" خیر چون اهل قلم اذری ها  خود بازیگر هستند و دفاع می کنند و مدل دفاع انها هم چنین است و دیدید با روزنامه ایران چکار کردند و همین روزنامه ایران ما را مغول معرفی کرد و بعد چه اتفاقی افتاد .؟

 البته من اعتقادی به  چنین رفتاری ها ندارم و بسیار  مردم بزرگ اذری زبان را ستایش می کنم  ما خودمان را می گویم که چه بی احساس و بی رمق در مقابل تهدید های چند نویسنده کاذب و ا مانده ایم و از مسئولین دولتی  هم به راحتی گذشتیم و خدمات بختیاری ها را در همه ادوار گذشته تا جنگ تحملی را  مطالبه نکردیم

سوالهای که باید پاسخ دهیم

 و حال مدل  جدید ما در راستای تحول در بختیاری چیست

 نیاز های پاسخ گوئی به تاریخ بختیاری

 نقد نظرات راجع به بختیاری

توسعه در بختیاری برای کسب ثروت

توسعه فرهنگی

توسعه سیاسی  کدا م جناح و کدامک شخص با  حفظ محوریت اصل یعنی ولایت

توسعه اجتماعی  و تحول در .... پوشاک 

توسعه شعر و ....

 مدل راجرز

 ایجاد آگاهی – علاقمند کردن – ارزیابی – امتحان – تطبیق

مدل لوین

حالت قدیمی –  احساس نیاز – تغییر دادن – حصول اطمینان – حالت جدید

مدل لیپیت

تشخیص مشکل  - ارزیابی انگیزه و ظرفیت موجود – ارزیابی انگیزه مسئولان – تعیین اهداف – تعیین نقش مناسب – نظارت – پایان دادن

   این متن  نظرات شما را می طلبد کمک کنیم یک مدل راجع به توسعه همه جانبه قوم بختیاری برداریم و بجای بیان تاریخ که مکتوب هست از هزینه های که گذشتگان داده اند در ساختن فردای بهتر  وارد مقوله توسعه در بختیاری شویم  ..... ادامه دارد

Model when the world transformation Bakhtiari
 explosion phenomena Azlaat faces and a lot of culture, history and identity Bakhtiar Dshtkhvsh changes will be and the type and model how to defend Bakhtiari be? What do we want and how things should be followed by Look and from the heart of our history and culture and to derive for a conversation that Mtasz logic is correct against the phenomena and problems involved with the community has to offer that should be what to do today and tomorrow and the Bakhtiari children to be proud of, or in another sense, our identity should not escape the question that sometimes "affects the mind has indexes of a nation or tribe; original is that the first" with the land are defined as land and cultural Borne; us that all these cases we also have a culture and characteristics specific to that identity Bakhtiari essentially "also are known, and perhaps this will prove everything Bakhtiari Culture Summary has been its own and other cultures something else, or borrowed and borrowed and did not seize anything from the heart and head in the soil he would take out from this land of mystery is discovered, and fortunately everything was possible There can be proud of and defend, but I think that our friends and get the pen merely "acting oral history has to express the same topic that needs enjoy today is changing and our friends and get the pen Hmtbaran are not actors and our audience could not model offer that everything is on such "sure why some are looking at the history of the Bakhtiari Province, culture and history are distorted and cultural heritage site, even in a strange identity rather than other tourists and the public at risk Bakhtiari View give even a part of the land that is called Chahar and even if we consider separately Communication Center has named a province to introduce their identity and the identity of newly Vfamyly no ethnic characteristics in the past and why the people who are interested Bakhtiari Bakhtiari be no defense costs and they must now Chra’ Nzargr Dvyyt and hypocrisy and I wish more separation step Albyth Bakhtiari culture is not felt that the development and the entry of information technology in line with progress made fundamental changes in their identity has not The best document is a self-defense and self-reliable as a principle is acceptable and gives credit to the man"s identity so that the ethnic profile and understanding of the document will be considered. For example, "When you or a Kurdish or Azeri Baluchi facing you expression is not belonging to certain tribes with little hesitation and identifiable Trftan will be determined and decisions made will help and characteristics of being and humane and enthusiasm .. Or being Azeri and hospitality .... And very interesting that a person at all, "You is not seen with multi-root of your family and identify them better and reliable of all official documents and the Bakhtiari tribe categories that Tzrr and Iranian peoples as the highest costs for the country and what our cultures, indigenous and ethnic characteristics of the take between the warp and woof of the destruction deposit and we should not even if we defend ourselves using a micro and macro will also suffer from damaged and gay it is better that the authorities in any way that we want to leave these to work. multi-city streets the day before I passed a young 18 year old is Jvnqan Afay Karami called on their mobile phone to a piece of music or mourning Gagryv style with a very beautiful and sad in the controversial death of a tribal man had left them and listened to the other side, their Turkish dialect and the people of the city Bakhtiar Jvnqan Albyth notice that roots are more than eighty percent are Bakhtiari, or in any way today to speak Turkish due to relations with the Bakhtiari and Qashqai of these two cultures together and Bakhtiari Jvnqan stirred many in the Turkish city, speak with enthusiasm and people are very honest and very interesting for me that these young Vbd what interest This type of song and he wanted this piece to me Bluetooth and after listening tear drops from my eyes and he was now told you why are you crying dear and maybe not lost but I think I said this past have lived and why you while you root Bakhtiari is very interesting that I realized later Asyvnd Bakhtiari and her grandmother and if this type of blood culture with them now and Sari, and these parts of our world and the world than our fathers and then our children ... The purpose of this case, you express

 


» نظر

مسعود بختیاری

بسم الله الرحمن الرحیم                           

امروز شهرکرد  کنسرت کورش اسد پور و دیدار محمودی در سنمای بهمن هزاران مشتاق را به دیدار شعر و موسیقی بختیاری کشانیده است اما یاد تو در شهرکرد و سالن ورزشی پیروزی و تجمع هزاران عاشق شعر و صدای تو  چیزی دیگری بود   که غم نبودن تو بر دلها سنگینی می کند که جبران ان ناممکن است مسعود بختیاری خود شعر شلیل است روحت شاد

شلیـــــل                                                            

وقتی آواز شلیل زنده یاد مسعود بختیاری بگوشم می رسد مجالی برایم نمی ماند ,و چون در یایی  خروشان روح و روانم متلاطم می گردد. گویا این آهنگ متعلق به من وبرای من سروده شده است ((.وقتی می گوید تو بدیرو و موبدورر کــوه وسته میونه ــــ بل خدا طاقت بده دل هردو مونه )) ویا وقتی می گوید هردو مون سوخته دلیم , واین سوخته دلی نه از جانب همدیگر بلکه درد مشتـــرک نه از نگاه عشق بلکه از تمام دل سوختگان کــوه  های   بختیاری و یاد آور تمام مخاطرات کــوچ از پستی و بلندی گــردنه های مخوف ,اما پر خاطره تاراز و زردکــوه است . تو بدور و مــو بدور ای شلـــیل , کــوه وســــته مــــیونه   Yباوسعت سختی ها ؛ و عظمت دردی است که ؛  باید بخدا پناه جست . در ادبیات عاشقی میان افتادن کــوه مصداقی ندارد  وکدام کــوه با عظمت می تواند جلــودار عاشق قصه شلیل سلطان آواز ما باشد ، کــوه آسماری ؛ یا کــوه بلوط بلند پـــر طمطراق  و نفس گیــر ؛ ویا کــوه تارازی که کبک های ان همــواره آواز خوان دشت لاله های واژگون با نگاه مسعود ؛ سلطان شعر شلـــیل بختیاری است ویا همان کــوهی که بابت ان فرهاد ناتمام نیمی از ان را تراشید و افسانه عشق خود را ناتمام رها نمود . تمام کــوه های زاگــرس مجرمانه باید خونبهای فرهاد ها را بپردازند اگر چه ؛ بهای ان ؛ کـــــوه دنا را بکنند و ببیزند و چون ســرمه ای در چشمـــان عزیزان بکشند.   ( کــوه وسته میونه ) کوه نه از تمثیل بلندی ان است  بلکه بمثابه حجمی بزرگ چون خود کوه است که باید برداشت تا به راز و رمز عاشقی و دل سوختگی رسید شلیل  رمــز و راز درد های دشت ها وچشمه ساران این طبیعت ناشناخته از ایل بختیاری است که هزاران سوخته دلی را ؛ در خود پرورش داده است اما بیادگارنام و نشانی از آنان ؛ بمیان نیامده است ؛ شعر شلیل برای تمام گمنان و برای آنانی است که روح بی قرارشان در دامان این برزخ انتظار ســپری شد ؛ اما به آرامش نرســـیدند .         

 

 شعر شلیل شعر غمها و گریه هاست

    امامزاده طاهر ــ کرج

در هنگامی که تو از ســر راءفت از کوه پایین امدی من از سمت خورشید ؛ از سمت مشرق می ایم همچون بالا امدن خورشید بسمت تو می ایم چون بسیار انتظار کشیدم و بسیار در بطن خود سوخته بودم که امدن تو چاره ای برایم نداشت و چون مردن من در هنگام امدن تو بود ؛ نظاره گر غروب خورشید باش؛ در هنگام بالا امدنش باش واز فرط تشنگــی و بی رمقی مرا بخاطر آر ؛ ای شلیل بکمکم بیا و به من بگــو با این دل درد منــد و بیچاره ام چه کنم ؛ تنها دوای درد دل من تو  هستی و بیا مرا در امواج بی سامانی خود رها مکن ؛ چگونه با دل تنگی خود مدارا کنم در حالیکه مرا از وجودت سیراب نکردی ؛ آیا برای همیشه ؛ انتظار تورا در خاطراتم جستجــو کنم و یا مســـیر عبورت را از هــر رهگــذر کوچه و بـــرزنی سراغ بگیرم ؟, من که حاضر بودم تمام کوچ رو های دنیا را بدنبال تو بــگردم واز تمام مسیر ها بگذرم؛ شاید از تو خبری بیابم اما ای شلیل حکایت تو نیامدن است و بس .    

شلیل ؛ چی کنار سره ره ؛ یاد آور کدام انتظاری است که مانند درخت کناری تنها بر لب جاده نظاره گر مسافران و رهگذران این جاده بی انتها است تا شاید خبری از دور دست ها ؛ از سمت شمال ؛ از مسافران ئیلاق ؛ از مسیر نسیم شتابان ؛ پرس و جو کردم اما سودی نبخشید. چرا بامن چنین کردی من که گفته بودم بغیر از تو دسترسی ندارم ؛ ایا تو بفکر من بودی ؛ برگ و بارم ریخت و تو نیامدی و هرگــز هم نخواهی امد . شاید من روزی بسراغ تو بیام اما با کدام پا و با کدام رمق در حالیکه مرا فرسوده کردی و توان مرا گرفتی ومن از برگ ریزان تا بهار صبر کردم و تمام سرشاخه های امید را بو کردم اما امیدی نبود  ومن در تنهای خودم گریه کردم وبسیار اشک ریخته ام ولنگه های درب را نبسته ام در حالیکه هنوز نیامده ای  واز شب های دلگیر تا به صبح هراسانم و می ترسم ؛ مدت هاست که مرا در خودم زندانی کردی. ولی اینبار منمی ایم اما  با دلی سوخته و بی قرار و چشمانی اشک آلود ؛ وقتی امدم ای شلیل مرا از وجودت سیراب کن و مرا در آغوش بگیــر و به من آرامش ابــــدی ببخش .                                                                  

 فرشاد جهانبخشی                        

                      

              

برای شادی روح زنده یاد مسعود بختیاری صلواتی هدیه کنیم

                                        

   جهانبخشی  همیشه در غم تو اشکهایش جاری است 


» نظر

طهمورث فتاحی

عکس اول سمت راست طهمورث فتاحی

هفته نامه امین بختیاری در شهرکرد   شروع بکار نمود صاحب امتیار این هفته نامه اقای مهندس طهمورث فتاحی که خود از صاحبنظران و نویسندگان شهیر در استان می باشد  مقلات ادبی و تاریخی و مذهبی زیادی از این اندیشمند بچاپ رسیده ایشان دارای مدرک  تحصیلی در رشته فوق لیسانی مدیریت اجرایی بوده و مسئولیت های اجرائی زیادی در استان داشته است اما متاسفانه ایشان که اندوخته های علمی زیادی دارد از طرف احزاب سیاسی مدتی است که به حاشیه رفته است   و فرصت خدمت از ایشان گرفته شده . نامبرده که در حوزه عشایر استان شناخت وافری دارد و بسیار هم محبوب می باشد شخصیت متعادل و روحیه اجرایی دارد   امیدواریم  هفته نامه امین بختیاری حق دین را در خصوص اطلاع رسانی در استان ادا نماید

 بختیاری ها یا بازماندگان عیلام باستان

 از اقای طهمورث فتاحی شهماروند انتظار می رود در جهت روشن شدن حقوقات عشایر و چگونگی مطالبات انها و چشم انداز  و برنامه پنجم توسعه عشایر در استان اطلاع رسانی کند .

حاشیه نشینان رودخانه پسی تگریس یا پس از دجله ، کارون را عیلامیها می گویند


» نظر

شهید زال یوسف پور

شهید زال یوسف یور

  سراسر خیابان های شهرکرد عکس تو چهره ای دیگر به خیابانها داده بود  و بروی نوشته ها این جمله درج شده بود توئی که نمی شناختمت اما ما شما را خوب می شناختیم .  یک جورای  از این حرف دلمان می گرفت و حس غریبانه ای داریم ...

   شهید زال یوسف پور در خانواده مستضعف و مذهبی در شهر ناغان از توابع شهرستان اردل بدنیا امد در دوران جوانی پدر خود را از دست داده  بود و برای کسب علم به شهر اصفهان مهاجرت نمود از آنجائیکه  فقر مالی بر زندگی انها  حاکم بود  مخارج تحصیل و زندگی خود و خانواده بر دوش ایشان  مستولی می بود   پس از مبارزات علیه حکومت ستم شاهی و شروع جنگ تحمیلی به همراه برادر خود شهید  نجف یوسف پور به جبهه حق علیه باطل شتافتند و  هردو به افتخار شهادت نائل شدند  همه ساله  بعنوان یک فرهنگ در مسجد ناغان مراسم این دوشهید ارجمند برگذار می شود و  خیل دوستداران و انها که احساس دین میکنند در این مراسم گرد می ایند تا یاد همه شهدا را گرامی بدارند خداوند روح همه شهدای اسلام  حضرت امام (ره)بلاخص این شهید بزرگوار و برادر ایشان و همه شهدای جنگ تحمیلی را با امام شهداء محشور بگرداند


» نظر

شجاعی که با خصم در نیاویزد به هیچ کار نیاید

 روزگار چه زوم ایخوای که خوم ندونوم

گفنه اند:

قوی حالی که جراتش نیست و خوبرویی که ملاحت ندارد

و شجاعی که با خصم نیاویزد  و دانایی که مقام تحرز نشناسد و

صاحب نسبی که به حسب فرهنگ آراسته نباشد به هیچ کار نیاید


» نظر

پیام قرانی

بسم الله الرحمن الرحیم

 پیام قرانی

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ (الحجرات/10)

قطعا مؤمنین برادر یکدیگرند

فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ (المآئده/48)

در کارهای خیر از همدیگر سبقت و پیشی بگیرید

وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا (بقره/83 )

با مردم نیکو سخن بگوئید

اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَی (المائده/8)

عدالت پیشه کنید که آن به تقوی نزدیکتر است

الا بذکر الله تطمئن القلوب (رعد/28)

آگاه باشید تنها با یاد خدا دلها آرام و مطمئن می گردد

فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ (ص/26)

بین مردم به حق حکم و قضاوت کن

إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ (محمد/7)

اگر (دین) خدا را یاری کنید او هم شما را یاری می کند

وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی (المآئده/2)

 

 

در (کارهای ) نیک و تقوا با یکدیگر همکاری کنید

وَنَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَیْرِ فِتْنَةً (الانبیاء/35)

با خیر و شر شما را آزمایش می کنیم

إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ  (هود/114)

قطعا نیکیها بدی ها را از بین می برند

وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ (النساء/19)

با زنان به نیکی و شایستگی معاشرت کنید

إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ (الحجرات/12)

قطعا بعضی از گمانها گناه است

وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ (الهمزه/1)

وای بر هر عیب جوی هرزه زبان

لَئِنْ شَکَرْتُمْ لأزِیدَنَّکُمْ  (ابراهیم/7 )

اگر شکرگزار نعمتها بودید (نعمتهایم را) افزون خواهم نمود

إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ (الحجرات13)

همانا گرامی ترین شما در نزد خدا با تقواترین شماست

وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ (بقره/191)

فتنه انگیزی از کشتار سخت تر (وبدتر) است

وَلا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَیْنَکُمْ (البقره/237)

 

فضل و نیکی به یکدیگر را از یاد نبرید

وَأَمْرُهُمْ شُورَی بَیْنَهُمْ  (الشوری/ 38)

(مؤمنین) کارشان با مشورت یکدیگر انجام می گیرد

أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ (النساء/82)

پس چرا در قرآن تدبر و اندیشه نمی کنند ؟

إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ (المائده/13)

قطعا خداوند نیکو کاران را دوست می دارد

وَوَصَّیْنَا الإنْسَانَ بِوَالِدَیْهِ إِحْسَانًا (الاحقاف/15)

ما انسان را به احسان به پدر و مادر سفارش کردیم

إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ (الاسراء/53)

همانا شیطان بین انسانها دشمنی و فساد ایجاد می کند

وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ (الحج/28)

وافراد درمانده و فقیر را اطعام کنید

وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ (الحج/30)

از گفتار باطل و نا حق دوری کنید

فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ (هود/112)

همانگونه که مامور شدی (دستور رسیده تورا) پایداری و استقامت کن

 فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ (العنکبوت/17)

فقط روزی را در نزد خدا(از جانب او) بجوئید

مَنْ کَفَرَ فَعَلَیْهِ کُفْرُهُ (الروم/44)

هرکس کافر شود کفرش به ضرر خود اوست

فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ (الروم/60)

صبر کن که وعده خداوند حق است

ِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ (لقمان/13)

قطعا شرک به خدا ستم بسیار بزرگی است

أَلَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ (الزمر/36)

مگر خدا کفایت گر بنده خود نیست ؟

 إِنَّ اللَّهَ لَطِیفٌ خَبِیرٌ (لقمان/16)

قطعا خداوند بسیار لطیف و آگاه است

وَیُنَزِّلُ الْغَیْثَ  (لقمان/34)

خداست که باران رحمت را نازل می کند

وَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَاهُ (الاحزاب/37)

خداوند سزاوارتر و مستحق تر است که از او بترسی

َ وَکَفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا (الاحزاب/39)

خداوند آنچه را که در قلب شماست می داند

َ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا فِی قُلُوبِکُمْ (الاحزاب /51)

گفتار درست و محکم و استوار بگوئید

أَنْفِقُوا مِنْ طَیِّبَاتِ مَا کَسَبْتُمْ (البقرة/267)

از چیز های پاکیزه ای که به دست آورده اید انفاق کنید

هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَیْرُ اللَّهِ (فاطر/3

آیا آفریننده ای غیر از خدا هم هست ؟

 


» نظر
<      1   2   3      >